Pomyślałem o Tobie... Żeby Ci o tym od razu powiedzieć... Taki odruch...
...
Już nie powiem.
Wystawa Metamorfozy.
Królewska kolekcja grafiki Stanisława Augusta jest kolejną odsłoną cyklu
Stanisław August – mecenas i kolekcjoner.
Cykl został zapoczątkowany w lipcu 2011 roku pokazem Rembrandt i inni.
W Pałacu na Wyspie zaprezentowanych zostanie 81 dzieł pochodzących ze zbiorów
Muzeum Łazienki Królewskie. Wystawa powstała we współpracy z Gabinetem Rycin
Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
We wnętrzach Pałacu na Wyspie – w Galerii Obrazów, Sali Balowej i Pokoju
Kąpielowym zostało wyeksponowanych 81 rycin rzadko dotąd udostępnianych
zwiedzającym. Pośród prezentowanych prac znajduje się 35 sztychów należących do
kolekcji Stanisława Augusta. Pozostałe grafiki pochodzą ze zbioru Jana Kantego
Szembeka zakupionego w 1965 roku. W XVIII wieku, w czasach Stanisława Augusta,
ryciny dekorowały apartamenty I piętra Białego Domku. Podczas II wojny
światowej zostały wywiezione przez nazistów i jedynie część z nich powróciła do
Polski po zakończeniu działań wojennych. Oba zespoły rycin pochodzą z tej samej
edycji dzieła Owidiusza – słynnego wydania Metamorfoz z lat 1767–1771
opublikowanego przez Pierre’a-François Basana i Noëla Le Mire’a. W odróżnieniu
od sztychów ze zbioru Szembeka, grafiki z Królewskiej Kolekcji posiadały
charakterystyczną introligatorską oprawę w postaci ręcznie malowanej ramki w
zielonym kolorze.
Wystawa w Pałacu na Wyspie została zaaranżowana według kolejności historii opisanych
w poemacie Owidiusza. Część z nich tworzy cykle składające się z kilku grafik,
jak opowieść o czterech porach roku, potopie czy losach Perseusza, inne
stanowią narracje zamknięte w jednej kompozycji. Odrębną grupą są ryciny,
których treść odpowiada tematyce rzeźb umieszczonych w Pałacu na Wyspie.
Grafiki ukazujące historie Marsjasza, Herkulesa czy Andromedy zostały
zaprezentowane przy ich rzeźbiarskich odpowiednikach w Sali Balowej i Pokoju
Kąpielowym.
OWIDIUSZ
Owidiusz, Publius Ovidius Naso (43 p.n.e.–17 lub 18 n.e.) uznawany jest obok
Wergiliusza i Horacego za jednego z trzech głównych poetów epoki augustiańskiej
– okresu największego rozkwitu kultury rzymskiej. Był autorem o niezwykle
urozmaiconej i bogatej twórczości. Jego dzieła dotyczyły zarówno tematyki
lekkiej, np. Pielęgnacja twarzy czy Ars Amatoria, Remedia
Amoris – poematy dotyczące miłości duchowej i cielesnej, jak i treści
poważnych, jak utwór Fasti, w którym poeta wyjaśniał pochodzenie świąt,
czy zbiór elegii Tristia.
Najważniejsze dzieło Owidiusza, epicki poemat Metamorfozy, powstało w
przybliżeniu między 2 a 8 rokiem n.e. Ujęte w 15 księgach utwory zawierają
chronologiczną narrację opisującą powstanie i rozwój świata dzięki powodowanym
przez bogów przemianom. Złożona literacko opowieść jest także parabolą
ludzkiego życia, ukazując jego historyczne, filozoficzne oraz moralne aspekty.
Jednym z głównych motywów pojawiających się w Metamorfozach jest wątek
miłości i namiętności łączący bogów i ludzi. Są to uczucia tragiczne, zazwyczaj
kończące się dramatycznie, jak historia Zeusa i Semele, Kadmosa i Hermione,
Kefalosa i Prokris czy Skylli i Minosa. Niektóre historie, jak ta o Faetonie,
opowiadają o nieudanych ludzkich próbach ingerowania w świat boski.
Owidiusz określił swe dzieło jako perpetuum carmen, czyli „wiersz
nieprzerwany”, który nie ma głównego bohatera ani serii wydarzeń układających
się w całość, lecz buduje jedną ciągłą opowieść obejmującą wiele różnych
wątków.
Metamorfozy Owidiusza stanowią szczególnie ważne dzieło nie tylko ze
względu na różnorodność podejmowanej tematyki, ale także ze względu na trwałą
obecność w kulturze europejskiej. Epos stał się niewyczerpanym źródłem tematów
dla sztuk pięknych. Stosunkowo krótkie opowieści, zazwyczaj liczące do 100
wersów, z wyraźnymi punktami kulminacyjnymi, łatwo transponowały się na formę
wizualną. Dodatkowo powszechna znajomość mitologii ułatwiała rozpoznanie
przedstawionych w sztuce tematów. Należy podkreślić, że Metamorfozy lub
ich adaptacje były najważniejszymi źródłami ikonografii mitologicznej.
METAMORFOZY W BIAŁYM DOMKU
Prezentowany na wystawie cykl grafik poświęconych Metamorfozom Owidiusza
oryginalnie był eksponowany w Białym Domku, wzniesionym dla króla Stanisława
Augusta w latach 1774–1776.
W 1775 roku, a więc cztery lata po ukazaniu się w Paryżu ostatniego tomu Metamorfoz,
rozpoczęto dekorowanie wnętrz pawilonu ogrodowego. Przed rokiem 1783 apartament
zachodni pierwszego piętra ozdobiły 102 francuskie ryciny autorstwa najlepszych
ilustratorów i rytowników 2. połowy XVIII wieku. Akwaforty niewielkich
rozmiarów, umieszczone w złotych ramach za szkłem, gęsto zapełniały ściany,
które dodatkowo zostały pokryte malarską dekoracją w formie wici roślinnych o
drobnych, wielobarwnych kwiatach. Dzięki temu symetrycznie rozmieszczone proste
ramy ze sztychami uzyskały elegancką, a jednocześnie swobodną i lekką
ornamentalną oprawę malarską. Całą dekorację apartamentu charakteryzowały
spójność i dokładnie przemyślana kompozycja.
Dekorowanie kameralnego, prywatnego wnętrza mieszkalnego zawieszanymi rycinami
było dość powszechne i praktykowane zarówno w domach mieszczan, jak i
prywatnych apartamentach królewskich.
Spośród przeszło setki sztychów z kolekcji króla Stanisława Augusta, które
pierwotnie zdobiły ściany apartamentu Białego Domku, przetrwało jedynie 35.
Zachowały się one wraz z oryginalnymi montażami i ramami. Brakujące ryciny
zastąpiono odbitkami pochodzącymi ze zbioru Jana Kantego Szembeka (1911–1978),
które zakupiono w 1965 roku dla uzupełnienia oryginalnej kolekcji częściowo
rozproszonej w czasie II wojny światowej.
Dekorowany grafikami apartament z zachowanym do dziś niemal w całości wystrojem
jest niezwykłym w Polsce przykładem oryginalnego, osiemnastowiecznego wnętrza.
ILUSTRACJA FRANCUSKA
Druga ćwierć XVIII wieku to początek złotego okresu ilustracji francuskiej. W
latach 1750 - 1790, powstały niemal wszystkie najważniejsze wydawnictwa epoki
ozdobione rycinami. Rynek księgarski odzwierciedlał wyrafinowane potrzeby
ówczesnych elit i filozofię hedonistycznego życia, postrzeganego jako ciąg zabaw
i przyjemności. Chętnie kupowano druki niewielkich formatów o eleganckiej,
dekoracyjnej formie, która znakomicie sprawdzała się w rokokowych buduarach.
Zwiększone zapotrzebowanie na dzieła ilustrowane wymogło na wydawcach już nie
tylko współpracę z malarzami i rysownikami, lecz również zatrudnianie
ilustratorów jako stałych podwykonawców oraz rozpoczęcie ścisłej, często
wieloletniej współpracy z rytownikami.
Metamorfozy Owidiusza z lat 1767–1771, dzieło Pierre’a-François Basana i
Noëla Le Mire’a, należały do najwybitniejszych przedsięwzięć wydawniczych tego
okresu. Czterotomowa, ilustrowana francuska edycja zawierała 140 ilustracji,
winiet i ozdobnych finalików. Typografia publikacji oraz znakomite pod względem
artystycznym, a zarazem pełne lekkości i wdzięku ryciny spowodowały, że dzieło
to uznawane jest do dziś za jeden z najbardziej eleganckich rokokowych druków.
Celem wydawców było opracowanie edycji nie tylko zachwycającej pod względem
estetycznym, lecz również naukowo przygotowanej. Zgodnie z ich aspiracjami
publikacja miała stać się źródłem rzetelnej wiedzy z zakresu mitologii.
Wystawę w Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie można oglądać od 26 maja 2013 roku
do 1 września 2013 roku.
Źródło: http://www.lazienki-krolewskie.pl/exhibit,id,40.html






Brak komentarzy:
Prześlij komentarz